مراحل پخت آجر

آجر از جمله مصالح ساختمانی می باشد که از دیر باز در ساختمان سازی استفاده می شده است. این محصول در قدیم به صورت سنتی و دستی و امروزه به صورت ماشینی و کاملا مکانیزه تولید می شود. پخت آجر مراحلی دارد که در ادامه می توانید با آن آشنا شوید:
1- تهیه خاک رس مناسب: خاک رسی که برای تولید و پخت آجر استفاده می شود نیاز نیست که کاملا خالص باشد فقط نباید موادی همچون چوب، ذغال یا ریشه گیاهان در آن باشد چون این مواد در هنگام پختن در کوره می سوزد و جای آنها تهی می شود به همین دلیل باعث کاهش مقاومت آجر می شود.
2- عمل آوردن خاک برای آجر: منظور از عمل آوردن خاک اینست که خاک باید عاری از هر گونه مواد خارجی مانند کلوخ و … باشد و همچنین  نباید مواد آلی در آنها استفاده شده باشد. برای این کار خاک را هوا می دهند سپس آسیاب کرده و می شورند. سپس خاک را خشک کرده و اگر دانه درشت داشته باشد جدا می کنند . خاک برای تولید آجر آماده است.
3- ساخت گل: برای تولید گل باید از خاکی استفاده کرد که ناخالصی نداشته باشد و همچنین مطمئن باشیم که در ترکیب با خاک رس ترکیب شیمیایی نمی دهد. برای تولید گل برای بیست گرم از وزن خاک را باید به آن آب اضافه کرد. بعد از اضافه کردن آب به خاک مورد نظر باید خاک و آب را خوب مخلوط کرد تا همه مواد تر شود و سپس مدتی آن را به حال خود گذاشت تا آب به تمام قسمتها رسیده و تر شود و در نهایت گل به شکل خمیری یکنواخت در می آید. سپس باید گل را ورز داد که این کار با لگد زدن به آن انجام می شود. باید سعی نمود مصرف آب حداقل باشد چون آب اضافی باعث دیرتر خشک شدن خشت می شود و هزینه ها را افزایش می دهد.
4- قالب گیری(خشت زنی): در قدیم برای تولید آجر قالب گیری به صورت دستی انجام می شده است . به این صورت که قالبی به شکل مورد نظر آجر ساخته سپس آن را با گل پرنموده و با دست فشار می دادن تا قسمت های خالی پر شود سپس سطح آن را با دست صاف می کردند. و در آخر قالب را بر میداشتند به این شکل خشت ها قالب گیری می شدند.
5- خشک کردن خشت: پس از قالب گیری خشت ها، چند ساعت به آنها دست نمی زدند تا شکل هندسی خود را حفظ کنند سپس آنها را برداشته و از قسمت باریک  در کنار هم می چیدند دلیل این کار هم این بوده که قسمت های بیشتری به آنها باد بخورد. البته این کار معایبی هم داشته از جمله اینکه چون سطح آنها زودتر از بقیه جاها خشک می شدند و مغز آن هنوز مرطوب بوده ترک هایی می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *